• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 3 دی 1399
کد مطلب : 119582
+
-

۱۷۵ توان‌یاب در «مرکز پیام»  مؤسسه خیریه رعدالغدیر مشغول کارند

آنها نان‌آور خانواده شده‌اند

آنها نان‌آور خانواده شده‌اند

مریم قاسمی

 ماجرای راه‌اندازی «مرکز پیام» در مؤسسه خیریه رعد الغدیر به ایده‌پردازی چند نفر از همیاران مؤسسه به زمانی مربوط می‌شود که چند جوان تحصیلکرده دانشگاه شریف به این مؤسسه می‌روند و با ارائه ایده و طرح‌شان‌بانی راه‌اندازی مرکز پیام می‌شوند.

ایده این جوانان تاکنون برای خیلی از معلولان جسمی و حرکتی کار و شغل ثابت ایجاد کرده است. هزینه اولیه راه‌اندازی مرکز پیام حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات و ملزومات بوده که تمام آن با مشارکت خیّران تأمین شده است. وقتی در سال ۹۶ مرکز پیام به‌صورت رسمی کارش را در سالنی در طبقه سوم مؤسسه رعد الغدیر آغاز کرد تنها ۵ اپراتور داشت و با بازاریابی و فروش محصولات شرکت‌ها و کارخانه‌ها کارش را توسعه داد و پس از مدت کوتاهی توانست تعداد شاغلان مرکز را تا ۱۰ برابر افزایش دهد. «علیرضا آتشک» مسئول مؤسسه خیریه رعد الغدیر درباره اتفاقات خوبی که در این مرکز برای اشتغال معلولان جسمی و حرکتی افتاده برای‌مان صحبت می‌کند.  

  • رونق فعالیت‌ها در ایام کرونا 

فعالیت معلولان مؤسسه خیریه رعد الغدیر در ایام کرونا هم تعطیل نشده است. در همان هفته اول بحران کرونا فرصتی فراهم شدکه با انتقال چرخ‌های خیاطی به خانه مددجویان، تولید ماسک‌های پارچه‌ای به‌صورت خانگی دنبال شود. در همان روزها به کمک مددجویان این مؤسسه ۱۷۰ هزار ماسک پارچه‌ای تولید شد و در اختیار کادر درمانی و پرستاران بیمارستان‌های شهدای یافت‌آباد، هفتم‌تیر، مسیح دانشوری و... قرار گرفت.  
در ایام کرونا که برخی اصناف و مشاغل دچار تعطیلی و حتی تعدیل نیرو شده‌اند، مرکز پیام مؤسسه خیریه رعد الغدیر فعال‌تر از همیشه ظاهر شده و توانسته خدمات شایسته‌ای را به شهروندان ارائه بدهد. آتشک درباره علت رونق فعالیت مرکز پیام مؤسسه خیریه رعد الغدیر توضیح می‌دهد: «یکی از دلایل مهم، کاهش‌ تردد شهروندان در شهر و افزایش سفارش و دریافت خدمات غیرحضوری بود که به این‌ترتیب کار و فعالیت این بخش افزایش چشمگیری پیدا کرد به همین دلیل تعداد بیشتری استخدام و از مزایای بیمه و خدمات اجتماعی بهره‌مند شدند.»
به گفته وی، این روزها بسیاری از تولیدی‌ها و مراکز خدمت‌رسانی که فعالیت‌های‌شان را غیرحضوری انجام می‌دهند تمایل زیادی برای کار با مرکز پیام این مؤسسه دارند. جالب اینکه فقط در ماه اسفند و فروردین مددجویان این مؤسسه به ۵۰ هزار تماس تلفنی با سامانه ۴۰۳۰ پاسخ داده‌اند. از دیگر فعالیت‌های آنها می‌توان به پاسخگویی و رسیدگی به سامانه‌های پیامکی سازمان‌های مربوطه مثلاً اجرای طرح «مشق ما» برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، ثبت اطلاعات زنان ایرانی دارای همسران غیرایرانی، دریافت نظرسنجی‌ها و تحلیل آمار و اطلاعات در زمینه‌های مختلف اشاره کرد.  

رونق فعالیت‌های مرکز پیام مؤسسه خیریه رعد الغدیر که با تعداد انگشت‌شماری از معلولان جسمی و حرکتی شروع به کار کرد، زمانی بود که مسئولان مرکز پس از موفقیت در حوزه بازاریابی و فروش کالا، بخشی از امور تلفنی یکی از کارگزاری‌های بورس را پذیرفتند و آن را با موفقیت به انجام رساندند.  
عملکرد توان‌یابان مؤسسه خیریه رعد الغدیر چنان مطلوب بود که نظر نهادهای مختلف را به خود جلب کرد. آتشک، مسئول مؤسسه خیریه رعد الغدیر از تفاهمنامه‌ای که بین مؤسسه رعد و وزارت کار و رفاه اجتماعی بسته شده، صحبت می‌کند و می‌گوید: «این وزارتخانه به مجموعه ما اعتماد کرد و پیگیری‌های تلفنی و پاسخگویی به درخواست‌های مردمی را به معلولان رعد الغدیر سپرد؛ موضوعاتی مثل ثبت اطلاعات یارانه‌بگیرها و پاسخگویی به اعتراض آن دسته از شهروندانی که یارانه‌شان قطع شده بود و... بخشی از اموری بود که در مرکز پیام مؤسسه رعد الغدیر انجام می‌شود.»

  •  شروع به کار با آموزش و توانمندسازی 

به مرور با کمک حامیان و خیّران باهزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد تومان زیرساخت‌های مورد نیاز برای نصب و راه‌اندازی «کال سنتر» و «دکل مخابراتی» فراهم شد و تعداد بیشتری از معلولان جسمی و حرکتی در این مجموعه صاحب شغل شدند. اما موضوع مهم و ارزشمند این بود که مسئولان مؤسسه خیریه رعد الغدیر به دنبال تربیت، نگهداری و هدایت معلولان توانمند و حرفه‌ای بودند تا در هر شرایطی بتوانند روی پای خود بایستند و با عزت نفس و انگیزه بالا زندگی کنند.  
علیرضا آتشک درباره نحوه به کارگیری معلولان در مرکز پیام مؤسسه خیریه رعد الغدیر می‌گوید: «حرفه اپراتوری و پاسخگویی تلفنی جزء مشاغلی است که افراد باید تخصص و مهارت لازم را در این زمینه داشته باشند، بنابراین دوره‌های آموزشی و مهارتی فن بیان، قدرت تصمیم‌گیری، کنترل خشم و عصبانیت، اصول و مبانی کار با کامپیوتر را به رایگان برای آنها برگزارکردیم.»
وی درپاسخ به این سؤال که آیا هنوز امکان استخدام افراد معلول جسمی و حرکتی در مرکز پیام وجود دارد، می‌گوید: «خوشبختانه اکنون در بخش پشتیبانی تلفنی و بازاریابی و فروش کالا با بیش از ۴۰ شرکت و کارخانه همکاری می‌کنیم، بنابراین می‌توان تعداد بیشتری از معلولان جسمی و حرکتی را جذب و استخدام کردو شرایط استخدام نیز توانایی استفاده از دست برای کار کامپیوتری، داشتن فن بیان و انگیزه و علاقه‌مندی است. معلولانی که از این ویژگی‌ها برخوردارند، می‌توانند برای طی دوره‌های آموزشی و مقدماتی به این مؤسسه مراجعه کنند.»

  •  کارآفرینی؛ هدف اصلی فعالیت‌های مرکز

آتشک با بیان اینکه تاکنون ۷۰۰ نفر در مؤسسه خیریه رعد الغدیر صاحب شغل شده‌اند که ۱۷۵ نفر در خود مؤسسه مشغول به‌ کار هستند، می‌گوید: «در اصل هدف اصلی ما توانمندسازی و کمک به معلولان جسمی و حرکتی است که در خانه نمانند و بیشتر در اجتماع حضور داشته باشند، همچنین تبدیل آنها به شهروندان تولیدکننده و کارآمدی است که نان تخصص و مهارت خود را بخورند.»
مسئول خیریه رعد الغدیر از اتفاقات خوبی که در این مجموعه افتاده، می‌گوید: «بزرگ‌ترین اتفاق خوب و مثبت همین است که معلولی که به اینجا مراجعه می‌کند ممکن است در ابتداکاری بلد نباشد و حتی با کسی ارتباط برقرار نکند، اما بعد از مدتی تبدیل به نان‌آور خانواده می‌شود و همین، اعتماد به‌نفس هم به او می‌دهد و او را قادر می‌سازد که مشکلاتش را خودش به تنهایی و بدون اتکا به دیگران حل کند.» 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید